2010


 XV IHMINEN JA KOSMOS


 KUHMO-TALOSSA

19.-21.3.2010

 

 TEEMA:


VOITTAJAT - LUUSERIT

 

IHMINEN JA KOSMOS KUHMOSSA

”Voittajan on helppo hymyillä”, sen tietää jokainen, mutta miten hän hymyilee ja kenelle?  Voittaja saa olla onnellinen ja tyytyväinen saavutuksiinsa, ainakin, jos niihin on päästy reilulla pelillä.  Mikäs siinä, me häviäjät annamme kunnon kädenlyönnin olalle ja huudamme asiaankuuluvat eläköönhuudot.  Mutta entäpä tovin kuluttua?  Saahan sitä toki hymyillä, voittaja, saa, mutta huonommin pärjänneitä hiukan harmittaa: onkohan se voitto kuitenkaan ansaittua, mitä se sillä palkinnollakaan tekee, ja taitaa tuossa hymyssäkin olla jotain pilkallista.

Luonnossa eloonjäämistaistelu on armotonta.  Hävinneet eivät jää muiden kiusoiksi, vaan ne syödään.  Voittaja jatkaa elämäänsä ja sukua.  Onko se reilua?  Voiko tämä ihmisten välinen kisa olla paljonkaan sen reilumpaa vaikka heikkoa halutaan ainakin periaatteessa suojella?

Hävitäkin voi useammalla tavalla.  Joku häviäjä pystyy innostumaan siinäkin tilanteessa, yrittää vain entistä kovemmin, kenties vaihtaa lajia.  Toinen taas jää lyötynä makaamaan, korkeintaan etsii apua muilta, hakee lisäjoukkoja nujertaakseen menestyjän.  Kateellinen mieli alkaa selitellä, väistellä vastuuta ja luoda salaliittoteorioita lohdukseen: eipä kannata paljon yrittää, kun kuitenkin…  On helppo todeta, mistä tällainen luuserius syntyy.  Rakennusaineina yksilön tasolla ovat luopuminen, heikko itsetunto ja puuttuva tahto.

"Te voiton saitte.  Teill’ on valta nyt, siis minun tehkää, miten mielikää.  Mut laki, ennen mua syntynyt, myös jälkeheni jää."   Nämä sanat Runeberg Cajanderin käännöksen mukaan runoili maaherra Wibeliuksen suuhun.  Hän tunnusti tappion, mutta ei heittäytynyt luuseriksi uusien valtiaitten edessä.  Pystypäin hän eli uudessakin tilanteessa omien arvojensa kannattelemana.  Näitä miehiä ei saa luusereiksi millään, vaikka häviäisivät koko ajan.

Yhteiskunnan kannalta on tärkeätä kantaa huolta siitä, että suoria reittejä luuseriuteen ei synny.  Jo muutamakin hyvin osumaan päästetty potku voi lannistaa yksilön, mutta jos potkinta kohdistuu kokonaiseen ryhmään, sille on jotain tehtävä.

Nykyaika tarjoaa kuitenkin kaikille luusereille hiukan uudenlaistakin lohtua: mitalit voidaan jakaa uudestaan, kunhan niinsanoakseni B-näytekin on tutkittu – näinhän se kävi talvisodassakin.

Matti-Jussi Pollari

 * * *

 Tapahtuman suunnittelijat:
 Marjo Aaltomaa, Risto Alatarvas, Tuulikki Karjalainen ja Matti-Jussi Pollari
 

 


 O H J E L M A :


Perjantai 19.3.

17.00 Suomen Akatemian tiedekahvila ● Kahvila Juttua - Vapaa pääsy

Tutkijatohtori Marja Tiilikainen (Helsingin yliopisto)
Laiminlyödyt somalinaisten henget – mistä tilaa kulttuuriselle jatkuvuudelle?
Keskustelun johdattelijana Risto Alatarvas

 

19.00 Avajaiskonsertti ● Lentua-sali - Liput 12/6 €

Dmitri Šostakovitš (1906-1975):
Jousikvartetto fis-molli nro 7 op. 108 (1960)

Allegretto -
Lento -
Allegro - Allegretto

Meta4


Karol Szymanowski (1882-1937):
Masques Op. 34 kolme runoelmaa pianolle (1915-16)

Schehéradzade
Tantris le bouffon (Narri Tantris)
Serenade de Don Juan

Henri Sigfridsson, piano


* * *

Richard Strauss (1864-1949):
Sonaatti F-duuri sellolle ja pianolle Op. 6 (1883)

Allegro con brio
Andante ma non troppo
Finale (Allegro vivo)

  Tomas Djupsjöbacka, sello
  Henri Sigfridsson, piano

 

 

Lauantai 20.3.

 9.00 Avaus ja alustukset ● Pajakka-sali - Vapaa pääsy

Avaus: Suomen Akatemian pääjohtaja Markku Mattila
Alustajat: Päivi Korvajärvi
  Erkki Pirtola

 

10.30  Musiikkituokio ● Lentua-sali - Vapaa pääsy

 Anton von Webern (1883-1945):
  Jousikvartetto Op. 28 (1937-38)

  Mässig
  Gemächlich
  Sehr fliessend

 Meta4


 Karol Szymanowski:
  Roxanan aaria viululle ja pianolle

 Antti Tikkanen, viulu
 Henri Sigfridsson, piano

 

11.15 Alustukset II ● Pajakka-sali - Vapaa pääsy

Alustajat: Simo Moisio
Ulla Schroderus

12.30 Lounastauko

 

14.00 Alustukset III ● Pajakka-sali - Vapaa pääsy

Alustajat: Anja Taanila
 Hannu Itkonen

 

15.15 Musiikkituokio ● Lentua-sali - Vapaa pääsy

 Hans Werner Henze (s. 1926):
  Serenade (1949)

 Atte Kilpeläinen, alttoviulu


 Karol Szymanowski:
  3 Paganinin kapriisia, Op. 40

Antti Tikkanen, viulu

 

16.00 Alustukset IV ● Pajakka-sali - Vapaa pääsy

Alustajat: Marja Tiilikainen
 Atso Almila
 Markku Verkasalo

 

19.00 Pääkonsertti ● Lentua-sali - Liput 12/6 €

 Verneri Pohjola (s. 1977):
  Orange Piece

 Meta4


 Karol Szymanowski:
  Myytit Op. 30 (1915)

  La Fontaine d’Aréthuse (Arethusan suihkulähde)
  Narcisse (Narsissi)
  Dryades et Pan (Dryadit ja Pan)

 Minna Pensola, viulu
 Henri Sigfridsson, piano


* * *


 Dmitri Šostakovitš:
  Jousikvartetto F-duuri nro 3, op. 73 (1946)

  Allegretto
  Moderato con moto
  Allegro non troppo
  Adagio - Moderato

 Meta4

 

 

Sunnuntai 21.3.

9.00 Loppukeskustelu ●  Pajakka-sali - Vapaa pääsy

 Keskustelun johdattelijana: Risto Alatarvas

 

10.30 Päätösmusiikki ● Lentua-sali - Vapaa pääsy

 Volker David Kirchner (s. 1942):
  Und Salomo sprach (1987)

 Tomas Djupsjöbacka, sello


 Karol Szymanowski: Kehtolaulu viululle ja pianolle, Op. 52

 Minna Pensola, viulu
 Henri Sigfridsson, piano


 Igor Stravinski: Petrushka, sov. pianolle

 Henri Sigfridsson

 

11.00 Lounas


Meta4 on Kuhmon Kamarimusiikin residenssikvartetti.  *  Kosmoksen konsertit järjestetään yhteistyössä Kuhmon Kamarimusiikin Kannatusyhdistys ry:n ja Kuhmon Musiikkiyhdistys ry:n kanssa

Tapahtuman aikana Yleisölämpiössä on mietittävänä kuhmolaisen Olavi Ilenin aforismeja.

 

* * *

 

OHJELMAKOMMENTIT

Dmitri Šostakovitš (1906-75): Jousikvartetot nro 3 ja nro 7

Šostakovitš tunnetaan yhtenä aikamme merkittävimmistä sinfonikoista. Hänen 15 sinfoniaansa heijastavat säveltäjän elämäntuntoja Neuvostoliitossa: Stalinismin pelottavia vuosia, Hruštševin ”suojasäätä”, Brežnevin ajan pysähtyneisyyttä. Sinfonioissa Šostakovitšin oli oltava hyvin varovainen, koska ne olivat julkisesti esitettäviä teoksia. Jousikvarteteissaan, joita myös on viisitoista, hän pystyi pitämään ikään kuin intiimiä päiväkirjaa ilmapiiristä, jossa hän joutui toimimaan. Sosialistisessa realismissa ei ollut tilaa ja arvostusta kamarimusiikille: se leimattiin elitistiseksi.

Šostakovitš alkoi säveltää jousikvartettoja suhteellisen myöhään: ensimmäinen esitettiin vuonna 1938, viidennen sinfonian jälkeen. – Kolmas jousikvartetto syntyi vuonna 1946, pian yhdeksännen sinfonian valmistumisen jälkeen. Osilla oli alun perin kuvailevat otsikot italiankielisten tempo- ja tunnelmanimien lisäksi; 1. Rauhaisa tietämättömyys tulevasta tuhosta, 2. Levottomuuden ja aavistuksen merkkejä, 3. Sodan voimat pääsevät valloilleen, 4. Kuolleiden kunnioittaminen, 5. Ikuinen kysymys: Miksi? Ja mitä varten?

Jousikvarteton nro 7 Šostakovitš viimeisteli vuonna 1960 ja omisti sen ensimmäiselle vaimolleen Ninalle, joka oli kuollut vuonna 1954. Teosta voidaan pitää hyvin intiiminä  sävellyksenä. Säveltäjä esittelee henkilökohtaisen mottonsa, teeman D-S-C-H. Kaksi ensimmäistä osaa ovat dynaamisesti huomattavan tasaisia. Vilkasta ”Allegrettoa” on pidetty Nina-vaimon muotokuvana. ”Lento”-osa on kuin hellä nocturno. Teos päättyy kuumeisen kiihkeään finaaliin, joka lopulta rauhoittuu ja seestyy.


Karol Szymanowski (1882-1937): Mythes op. 30 ja Maques op. 34

Karol Szymanowski syntyi nykyisen Ukrainan alueella, opiskeli Varsovan konservatoriossa ja myöhemmin Berliinissä sävellystä ja pianonsoittoa sekä toimi ensimmäisen maailmansodan jälkeen Varsovan konservatorion professorina. Hän sävelsi mm. sinfonioita, viulukonserttoja, kamarimusiikkia ja kaksi oopperaa.
Szymanowski sävelsi koko uransa ajan teoksia viululle ja pianolle. Niistä voi tunnistaa hänen säveltämisensä neljä eri kautta, joita leimaavat vaikutteet eri säveltäjien tyylistä ja eri kulttuureista.  Vuonna 1914 Szymanowski palasi kotitilalleen Ukrainaan Afrikasta Sisilian kautta läpi Euroopan hetkenä, jolloin rajat eivät vielä olleet sulkeutuneet. Sodan sytyttyä hän jäi kotiseudulleen eristyksiin. Tältä ajalta (1915) on mm. Myytit op. 30 viululle ja pianolle. Se on lajissaan hienoimpia Szymanowskin sävellyksiä, toiselta tyylikaudelta, jota leimasivat vaikutteet Debussyltä, varhaiselta Stravinskilta ja Lähi-idän kulttuurista.

- Arethusa oli kreikkalaisessa tarustossa nymfi, jonka Artemis-jumalatar muutti lähteeksi pelastaakseen hänet epätoivotulta kosijalta.
- Toinen osa viitannee kreikkalaisen mytologian Narkissokseen, kauniiseen nuorukaiseen, joka rakastui niin omaan kuvaansa veden pinnassa, että muuttui narsissiksi.
- Dryadit olivat mytologiassa nymfejä, jotka suojelivat puita. Pan oli fauni, metsän sarvipää kuningas.

Naamiot (1915-16) on samalta kaudelta kuin Myytit. Välimerenmaiden monet vaikutteet, niin itäiset kuin läntiset, ovat inspiraation lähteenä.


Richard Strauss (1864-1949) : Sonaatti viululle ja pianolle F-duuri op. 6

Strauss syntyi Saksassa Münchenissä. Hänen isänsä oli käyrätorven soittaja kuninkaallisessa oopperassa. Richard alkoi säveltää jo 6-vuotiaana ja 15-vuotiaana hän kirjoitti ensimmäisen sinfoniansa.  Strauss aloitti 1882 Münchenin yliopistossa filosofian ja taidehistorian opinnot, mutta keskeytti ne pian ja suuntautui kapellimestarin uralle.  Vuonna 1885 hänet nimitettiin Meiningenin hovioopperan kapellimestariksi. Samoihin aikoihin hän alkoi syventyä Lisztin ja Wagnerin musiikkiin, ja hänestä tulikin vahva wagneriaani.

Strauss tunnetaan erityisesti sävelrunoistaan ja oopperoistaan, mutta myös muuta tuotantoa syntyi laajasti. Hänen sävellyksilleen on ominaista runsaus ja kekseliäs mielikuvitus. Hänen teoksensa ovat muotorakenteeltaan melko perinteisiä ja tyyliltään romanttisia.

Sonaatin sellolle ja pianolle op. 6 Strauss sävelsi vain 19-vuotiaana 1883. Tyylillisesti hän on silloin vielä paljolti esikuvien vaikutuksen alainen, mutta näkyvissä on jo oma persoonallisuus.


Verneri Pohjola (s. 1977) : Orange Piece jousikvartetille

Verneri Pohjola tunnetaan parhaiten yhtenä nuoren polven merkittävimmistä jazz-muusikoista.  Hän soittaa trumpettia pääasiassa yhtyeessään Ilmiliekki-Quartetissa, on esiintynyt laajalti kansainvälisesti ja julkaissut levyjä. Kun Meta4-kvartetti pyysi häntä säveltämään teoksen heitä varten, hän sanoo tunteneensa itsensä imarrelluksi. Hän on aikaisemmin säveltänyt teoksia, joissa jousikvartetti on ollut osana esittäjiä sekä sävellyksiä jazzyhtyeille ja trumpetille. Hän on tahtonut tämän sävellyksen välittävän tuntua sekä Meta4-yhtyeestä että hänestä itsestään. Pohjola sanoo käyttäneensä mahdollisimman monipuolisesti sekä melodista että rytmistä musiikillista osaamistaan. – Orange Piece kuultiin maailman kantaesityksenä viime viikolla Hong Kongin Taidefestivaalin konsertissa Meta4-yhtyeen esittämänä.

Tuulikki Karjalainen

 

* * *

 

KOSMOKSEN TEKIJÄT:

Atso Almila on kapellimestari, säveltäjä ja pasunisti. Almila on toiminut kapellimestarina mm. Kansallisteatterissa sekä Tampereen, Joensuun ja Kuopion kaupunginorkestereissa. Seinäjoen kaupunginorkesterin päävierailijana hän on toiminut vuodesta 2000 lähtien. Almila on toiminut Sibelius-Akatemian orkesterinjohdon lehtorina vuodesta 2002. Hän on säveltänyt muun muassa oopperat Kolmekymmentä hopearahaa ja Ameriikka. Tuotantoon kuuluu myös kaksi sinfoniaa, konserttoja, kamarimusiikkia sekä teatteri- ja elokuvamusiikkia.

Tomas Djupsjöbacka (s. 1978) on alunperin Länsi-Helsingin Musiikkiopiston kasvatteja.  Hän opiskeli Sibelius-Akatemiassa prof. Martti Rousin ja Marko Ylösen johdolla ja myös Sveitsissä Patrick Demengan oppilaana Lausannen konservatoriossa.  Kamarimuusikkona Djupsjöbacka on esiintynyt lähes kaikilla suomalaisilla musiikkijuhlilla.  Hän on jousikvartetti Meta4:n jäsen.  Tomas on Euroopan Kamariorkesterin jäsen. Hänellä on käytössään viulunrakentaja Ilkka Wainion omistama Vincenzo Postiglionen 1857 Napolissa rakentama sello.

Hannu Itkonen on yhteiskuntatieteen tohtori. Hän työskentelee liikuntasosiologian professorina Jyväskylän yliopistossa. Itkonen on perehtynyt erityisesti liikunnan ja urheilun paikallistutkimukseen sekä liikunnan kansalaistoimintojen tutkimukseen. Lisäksi hän on tarkastellut modernin huippu-urheilun lieveilmiöitä ja periaatekysymyksiä. Itkonen toimii aktiivisesti erilaisissa liikunnan ja urheilun kehittämistehtävissä. Hän on myös Euroopan liikuntasosiologijärjestön hallituksen jäsen, Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen varapuheenjohtaja ja matkailualan verkostoyliopiston johtoryhmän jäsen.

Atte Kilpeläinen aloitti viuluopintonsa 4-vuotiaana Länsi-Uudenmaan musiikkiopistossa ja kahdeksan vuotta myöhemmin vaihtoi soittimekseen alttoviulun.  Helsingin Konservatorion ja Sibelius-Akatemian opettajina olivat  Pirjo Suonio, Lauri Poijärvi, Sari Aalto ja Jouko Mansnerus.  Hän opiskeli myös Kölnin musiikkikorkeakoulussa professori Rainer Moogin johdolla ja suoritti diplomitutkintonsa parhain mahdollisin arvosanoin 2004.   Kilpeläinen on soittanut lukuisissa orkestereissa, mm. Helsingin Kaupunginorkesteri (alttoviuluryhmän äänenjohtaja vuodesta 2005), Helsingin Festivaaliorkesteri ja Virtuosi di Kuhmo, jonka jäsenenä hän on soittanut v. 2000 lähtien.  Ulkomailla tärkeimpinä kokoonpanoina ovat olleet Mahler Chamber Orchestra ja Kölnin oopperaorkesteri (Gürzenich Orchester).  Kamarimuusikkona hän on esiintynyt useissa Euroopan maissa ja kaudesta 06/07 lähtien hän on Meta4:n jäsen.  Atte Kilpeläinen soittaa OKO:n taidesäätion omistamaa Guidantus-alttoviulua.

Päivi Korvajärvi on yhteiskuntatieteiden tohtori. Hän toimii naistutkimuksen professorina Tampereen yliopistossa. Korvajärven tutkimushanke ”Sukupuolten tasa-arvo, emotionaalinen ja esteettinen työ ja hyvinvointi työssä” on osa Suomen Akatemian Työn ja hyvinvoinnin tulevaisuus -tutkimusohjelmaa (WORK 2008–2011). Korvajärvi on myös toimittanut kirjoja, jotka käsittelevät työelämäntutkimusta sekä sukupuolen merkitystä työelämässä.

Meta4 perustettiin vuonna 2001.  Vuonna 2004 Meta4 voitti arvostetun Dmitri Šostakovitš -kilpailun Moskovassa, ja kvartetille myönnettiin erikoispalkinto kilpailun parhaasta Šostakovitš -tulkinnasta.  Kvartetin menestys jatkui Joseph Haydn -kilpailun voitolla Wienissä vuonna 2007, jona vuonna kvartetille myönnettiin myös Suomi-palkinto.  Uusin meriitti ryhmällä on nimitys BBC:n New Generation Artists -ohjelmaan vuosiksi 2008-2010.  Meta4 on konsertoinut mm. Wienissä (Mozart Saal), Lontoossa (Wigmore Hall), Madridissa (Auditorio Nacional) ja New Yorkissa (Carnegie Hall).  Kotimaassa ryhmä on esiintynyt mm. Helsingin Juhlaviikoilla, Turun ja Mäntän Musiikkijuhlilla sekä Kuhmon Kamarimusiikissa, jonka residenssikvartettina yhtye toimii.  Meta4 on Oulunsalo Soi -musiikkijuhlien taiteellinen johtaja.  Kvartetin tärkeimpiä opettajia ovat olleet Hatto Beyerle ja Johannes Meissl.  Meta4 on opiskellut myös Eurooppalaisessa Kamarimusiikkiakatemiassa (ECMA).  Meta4 konsertoi aktiivisesti ympäri maailmaa tärkeimmissä musiikkikaupungeissa ja konserttisaleissa.

Sami Moisio on filosofian tohtori ja yhteiskuntatieteiden lisensiaatti. Hän on akatemiatutkija Turun yliopistossa. Moisio tutkii suomalaisen aluepolitiikan historiallista muotoutumista ja perusteluja sotien jälkeisellä kaudella. Hän tarkastelee Suomen alueellisen järjestelmän muutosta teoreettisesta ja empiirisestä näkökulmasta. Hän syventyy tutkimuksessaan erityisesti alueelliseen muutokseen eli valtioevoluutioon.

Minna Pensola aloitti viulunsoiton Helsingin Konservatoriossa opettajinaan Jerzy Blaszkiewicz ja Leonid Mordkovich.  Vuosina 1995-2001 hän opiskeli Sibelius-Akatemiassa professori Kaija Saariketun johdolla.  2001-2004 hän täydensi opintojaan Zürichin musiikkikorkeakoulussa ensin professori Ana Chumachenkon ja sittemmin professori Josef Rissinin luokalla.  Hän sai III palkinnon NordSol (Nordic Soloist)-kilpailussa 1997 ja II palkinnon Kuopion viulukilpailussa 2005.  Hän esiintyy kamarimuusikkona ja solistina sekä on jousikvartetti Meta4:n jäsen.  Minna Pensola on toiminut Sysmän Suvisoiton taiteellisena johtajana vuodesta 2006 lähtien. Pensolan soitin on Sysmän Osuuspankin omistama A. Bellosio-viulu vuodelta 1770.

Erkki Pirtola on kuvataiteilija, mutta hänet tunnetaan myös kirjoittajana, kriitikkona, televisiotoimittajana sekä taiteen opettajana. Hän on myös toiminut useiden näyttelyiden kuraattorina. Pirtola on 1970-luvulta asti järjestänyt näyttelyitä valtavirrasta sivussa oleville taiteilijoille, kuten Kalervo Palsa ja Roi Vaara. Hän on toiminut myös videotaiteen pioneerina. Pirtola tunnetaan työstään ATV-kanavalla sekä ITE-taiteesta, itse tehdystä taiteesta. Nykytaiteen museo Kiasmalla on kokoelmissaan Erkki Pirtolan teoksia.

Ulla Schroderus Teatteri-ilmaisun ohjaaja Ulla Schroderus on Kainuun maakunnallinen kulttuurituottaja-läänintaiteilija. Hän asuu Suomussalmella, mutta toimialueena hänellä on koko Kainuu. Schroderuksen erityisalaa on teatteritaide. Suomussalmella toimii menestyksekäs Teatteri Retikka, jonka kantavia voimia Schroderus on. Suomussalmella panostetaan vahvasti kulttuuriin: teatteritaiteen perusopetusta annetaan 1–8 -luokkalaisille ja roudan sulettua paikkakunnalle aletaan rakentaa omaa teatteritaloa.

Henri Sigfridsson on Kuhmo-talon lavalla Kuhmon Kamarimusiikissa ennenkin esiintynyt pianisti.  Hänen uransa on ehtinyt kuljettaa häntä useiden kilpailumenestysten kautta laajalti ympäri maailmaa ja erilaisissa musiikin tehtävissä. Hän on sekä klassisen repertuaarin että tuoreen musiikin tulkitsija niin solistina kuin kamarimuusikkonakin.  Vuodesta 2008 hän on työskennellyt itävaltalaisen Grazin musiikkikorkeakoulun professorina.

Anja Taanila on kasvatustieteen tohtori. Hän työskentelee kansanterveystieteen professorina Oulun yliopistossa. Oulun yliopiston terveystieteen laitoksen Pohjois-Suomen syntymäkohorttitutkimus on kansainvälisesti tunnustettu ja ainutlaatuinen. Suomen Akatemia rahoittaa vuosina 2009–2012 Taanilan tutkimusta ”Syrjäytymisen väylät: Epidemiologinen tutkimus alueellisista ja ajallisista vaihteluista 1966 ja 1986 syntymäkohorteissa”.

Marja Tiilikainen on filosofian tohtori. Hän työskentelee tutkijatohtorina Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitoksella. Hän on tehnyt tutkimusta arjen uskonnollisuudesta, sairauden ja parantamisen kulttuurisista ulottuvuuksista sekä maahanmuuttajanaisten elämästä. Tiilikainen on perehtynyt erityisesti somalialaisiin ja Somaliaan liittyviin kysymyksiin. Hänen Suomen Akatemian rahoittaman tutkimusprojektinsa (2008–2010) aiheena on "Kärsimys, sairaus ja hoito transnationaalisessa kontekstissa: Tutkimus maanpakolaisuudessa asuvien somalien terveyskäyttäytymisestä".

Antti Tikkanen aloitti viulunsoiton 7-vuotiaana Jokilaaksojen Musiikkiopistossa Oulaisissa Tomasz Orzechin oppilaana.  Sittemmin hän siirtyi Sibelius-Akatemiaan vuonna 1997 aluksi Lajos Garamin oppilaaksi ja vuosina 2000-2005 hän opiskeli prof. Mi-Kyung Leen luokalla.  Antti on myös opiskellut Kuhmon Viulukoulussa Zinaida Gilelsin ja Lyonin Konservatoriossa Pavel Vernikovin johdolla.  Antti Tikkanen esiintyy kamarimuusikkona ja solistina sekä on jousikvartetti Meta4:n jäsen.  Antti Tikkasella on käytössään Sibelius-Akatemian omistama Stradivarius-viulu 1690-luvulta.

Markku Verkasalo on filosofian tohtori. Hän toimii yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston psykologian laitoksella. Verkasalo on ollut mukana kansainvälisissä arvotutkimuksissa, perehtynyt arvojen ja persoonallisuuden mittaamiseen ja tutkinut mm. arvojen välisiä eroja eri alakulttuureissa. Hän vetää parhaillaan Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimusta, jossa tutkitaan mm. persoonallisuuden, eri tilanteiden ja käyttäytymisen välistä suhdetta. Yksi viimeisistä tutkimuksista käsittelee persoonallisuuden piirteiden näyttelemistä ja ihmisten ulkonäöstä tehtäviä päätelmiä.

 

* * *


KOSMOKSEN LIEPEILTÄ


LOUNAAT

Kuhmo-talon Kahvila Juttuassa on tarjolla lounaspöytä sekä lauantaina että  sunnuntaina ja luonnollisesti kahvila palvelee koko tapahtuman ajan.

 

MATKAMUISTOKSI

Matkamuistoksi Kosmos-käynniltä tarjoamme Kuhmo-talossa äänitettyä musiikkia.  Tiedustelkaapa Kuhmo-talon henkilökunnalta!

Aina sopivia kotiin viemisiä ovat aidot kuhmolaiset rönttöset ja muut oivat leivonnaiset.  Niitä voi varata lauantai-iltaan klo 19:ään mennessä Kuhmo-talon väen välityksellä.  Kaesan Kotileipomon uunituoreet tuotteet toimitetaan Kuhmo-talolle sunnuntaina klo 10 mennessä.

 

* * *

 

IHMINEN JA KOSMOS MYÖS VERKOSSA

Ihminen ja Kosmos -tapahtuman luennot, alustukset ja keskustelut välitetään tänä vuonna myös verkossa.  Sivuille webcastia seuraamaan pääsee yksinkertaisimmin Suomen akatemian palvelusivujen kautta, osoite: www.tietysti.fi

 

Toivomme palautetta verkko-Kosmoksen toimivuudesta tapahtuman tulevaa kehittämistä ajatellen.

 

* * *

 

 

 


IHMINEN JA KOSMOS VUODESTA 1996

 

 

 

Ihminen ja Kosmos –tapahtuman tunnuksen on suunnitellut graafikko
Pekka Lehtinen, pitkäaikainen Kuhmon Kamarimusiikin graafisten
elementtien suunnittelija.  Tänä vuonna, kuten useana edellisenäkin
Kosmos-ilme julisteessa, tämän käsiohjelman kannessa ja nimilapuissa on kuhmolaisen Klaus von Mattin luoma.
 

IHMINEN JA KOSMOS -TAPAHTUMA

Ihminen ja Kosmos on keskusteleva kulttuuritapahtuma, jonka tarkoituksena on ratkoa jäljellä olevia ihmisen, ihmiskunnan ja maailmankaikkeuden suuria kysymyksiä keskustelemalla ja nauttimalla hyvästä musiikista keskustelujen lomassa.  Tapahtuma alkoi Pro Kuhmo Oy:n ja Oulun yliopiston eräiden professorien yhteistyön tuloksena talvella 1996.  Vuoteen 2005 asti tapahtuman pääsuunnittelijoina ja vetäjinä olivat Seppo Kimanen ja Boris Segerståhl, jotka loivat sille tunnelman, toimintamallin ja tavoitteet.

 

JÄRJESTÄJÄ

Ihminen ja Kosmos -tapahtuman on sen perustamisesta lähtien järjestänyt Pro Kuhmo Oy, Kuhmon Kamarimusiikin kannatusyhdistys ry:n omistama ohjelmayhtiö.  Nyt jo yhdettätoista kertaa yhteistyökumppanina on Suomen Akatemia.  Pro Kuhmo Oy on toiminut Kuhmo-talon ohjelmayhtiönä ja tuottaa kulttuuritapahtumia, järjestää kokouksia ja koulutusta sekä itsenäisesti että toimeksiantojen mukaan.  Pro Kuhmo Oy:n toimitusjohtaja on Tuulikki Karjalainen (puh. 08-6520 936).

 



Teema

Järjestäjät